Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#511 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (509) skrev:
På den måde har jeg personligt nu fuld forløsning fordi jeg ikke behøver Scott fortælle mig det præcist
Jamen sådan jeg kan bestemt også have det med film. Jeg kan næsten finde det besnærende, når folk i en debat, hvor jeg f.eks. forsvarer at der ligger mere i en given film end bare lige det vi umiddelbart tror vi ser og så modparten kræver meget konkrete svar. Jeg har nemlig ikke altid, faktisk ganske ofte ikke, brug for konkrete svar i sådanne film, men ønsker mere at den får mig til at reflektere i diverse retninger omkring et bestemt tema eller to, eller blot vækker 'noget' i mig. At det kan være sjovt at følge det til dørs er rigtigt nok, men sådan 100% fri for subjektive antagelser behøver jeg altså ikke. Men det er heller ikke helt sådan jeg ser svaghederne i Prometheus. Jeg synes den er en rodebutik af genialiteter, banaliteter, forslidte klicheer og gode ideer. Jeg ville først give den 8, men satte det ned til 7 et par timer senere, da jeg havde sundet mig.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#512 BN 12 år siden

Thomas E. Nielsen (511) skrev:
satte det ned til 7 et par timer senere, da jeg havde sundet mig.

Same thing here. Det var blot nogle DAGE senere.

Har du set filmen mere end én gang?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#513 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (510) skrev:
Jo jo. Det er nøjagtigt den samme, som i Darkest Hour. Det er ganske vist :)
Så må han vel svare på hvad gåden er der? Han har dog ikke set den så vidt jeg kan se.......? Nå, det var vel også bare et ikke særligt stringent retorisk opstød uden dybere omtanke. Så måske man ikke skal lægge mere i det?
Gravatar

#514 Hr. Nielsen 12 år siden

BN (512) skrev:
Same thing here. Det var blot nogle DAGE senere.
Jeg svingede allerede mellem 7 og 8 da jeg forlod biografen, så dertog tog det 'kun' et par timer. Min kommentar omkring karakteren skal ses i lyset af, at jeg havde givet den 8 på IMDb og senere satte det ned. Jeg ved Benway så det via Facebook, så måske Sir Scott også gjorde.

BN (512) skrev:
Har du set filmen mere end én gang?
Nej ikke endnu. Venter til jeg bliver inviteret af en bestemt herre med redray maskine;)
Gravatar

#515 Hr. Nielsen 12 år siden

Må jeg i øvrigt ikke komme med en kommentar til den debat der kørte, med om filmen kun er en PG13 osv. Husker ikke hvor den kørte, men nu smider jeg den her. There's no way that this movie is only an PG13 movie. Den er jo direkte klam, blodig og ond sine steder. Hele
abort-scenen
alene, er mig ret voldsom, men der er også andre scener!!!
Gravatar

#516 Richard Burton 12 år siden

#514 Nu ikke skubbe mere til mine irrationelle gener!!!

#515 Det er også min mening og ganske mange på den anden side af dammen. Vi må skubbe seriøst til nogle tærskler, hvis man kan mene indholdet i denne er ok for alle unge ned til 13 år.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#517 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (516) skrev:
Nu ikke skubbe mere til mine irrationelle gener!!!
Hehe....Jeg er et tålmodigt menneske, så venter blot til du 'falder i':-D

SIR Ridley Scott (516) skrev:
Vi må skubbe seriøst til nogle tærskler, hvis man kan mene indholdet i denne er ok for alle unge ned til 13 år.
Ja det kan jeg heller ikke fatte. Vi ser en
kvinde får skåret maven op og der bliver trukket et foster ud
, for satan da??? Alene symbolikken i dette i forhold til
amerikanerne, kristendommen, retten til liv og modstand mod abort
, er jo alene nok til at filmen har en tematik der er stødende, men når det så endda kastes 'in your face' som det gør. Angående sproget, var det nu ikke noget jeg lagde mærke til, at det skulle være neddæmpet. Muligt det har været, men de ramte i hvert fald plet med hvad der passer til personerne og stilen/tiden. At kaptajnen siger 'laid' fremfor 'fucked' synes jeg faktisk er ret naturligt for tænkende mennesker i en sådan situation. Om scenen så var nødvendig ved jeg ikke, men fandt den nu underfundig nok til at respektere at den er der.
Gravatar

#518 Riqon 12 år siden

SIR Ridley Scott (502) skrev:
Chimpanser har 96% sammenlignelighed i deres DNA med mennesker. Det ligger mig ikke fjernt, at et scenarie, som skriger "intelligent design" og med væsener, som tydeligt bærer vores præg, skulle have DNA sammenlignelighed, som er tæt på, eller måske er, de 100%.

Vist nok mere. Bare lige for at sætte det hele lidt i perspektiv:

http://www.newscientist.com/article/dn2352-just-25-of-dna-turns-mice-into-men.html skrev:
Mice and men share about 97.5 per cent of their working DNA, just one per cent less than chimps and humans.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#519 Hr. Nielsen 12 år siden

#518 Ja vi må næsten antage at (meget af) livet på jorden stammer fra det samme kildemateriale:)

Gravatar

#520 Richard Burton 12 år siden

#517 Er helt enig!

#518 Hold da op, det vidste jeg ikke! Nu søgte jeg lidt videre og der er en "mening" med galskaben og det kaldes "Junk-DNA"

I molekylærbiologi er "junk-DNA" en samlet benævnelse som tidligere blev brugt en del for kromosomers eller genomers DNA sekvenser, som ikke ser ud til at have nogen funktion. I dag omtales denne form for DNA som "ikke-kodende" DNA. Op imod 97 % af det menneskelige genom er blevet klassificeret som "ikke-kodende" DNA.

Dvs. der er 3% DNA, som ser ud til at være indenfor hvilke, at forskellene fra art til art, er tegnet. Formentlig også en enorm samling af genér :)

#519 Ja "der deles" meget. Gad vide, hvis man fandt livsformer fra andre steder i universet, hvordan det DNA ville tage sig ud. Selve tanken om panspermia, er interessant at tænke over.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: