Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#541 Richard Burton 12 år siden
#542 Richard Burton 12 år siden
#540 Det er ikke alle forundt endnu at have sluppet bibliotekernes pjese "Vi kigger film".
#543 bhs 12 år siden
#544 Richard Burton 12 år siden
Og hvem skal konkludere dette? Det har mange sagt i tidernes løb om 2001, Mulholland Drive, Lost Highway og lignende film og ofte siger det mere om afsenderen end modtageren.
#545 JannikAnd 12 år siden
#546 bhs 12 år siden
Bare et forsøg på en sort joke, som TYDELIGT ikke har fanget jeres sind. (grundet hans fortid med slet bruger, ny bruger..)
#547 Richard Burton 12 år siden
Så det er pga. min fortid med at slette brugere og oprette nye, jeg ikke finder det morsomt? Jamen sikkert :) Det kan slet ikke være pga. de kontinuerligt ret platte hentydninger til enten den gruppe, som finder filmen ganske udbytterig på et symbolsk/tematisk plan eller omkring motiverne vi måtte have herfor, at man skal se dem draget i tvivl konstant? Beklager hvis jeg ikke lige er ekstatisk af glæde over de kærlige bemærkninger og beklager hvis nogle ER afsendt i en sjov mening. Men det er efterhånden ganske svært at adskille dem og ikke mindst hensigterne ad.
#548 Batsy 12 år siden
Ridley du må måske vide hvornår den kommer på blu ray? Ved du om Directors cut kommer med i den første udgivelse eller skal man vente lidt mere på den?
#549 Richard Burton 12 år siden
9. oktober. Directors Cut udgaven er biografudgaven, men der kommer et extended cut, formentlig 20 minutter længere.
#550 bhs 12 år siden
Det er godt, at du kender min holdning til filmen når jeg ikke har givet min karakter til kende herinde. Jeg er faktisk meget glad for filmen, vil ikke komme med en anmeldelse nu, men 8-9/10