Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#551 Richard Burton 12 år siden

bhs (550) skrev:
Det er godt, at du kender min holdning til filmen når jeg ikke har givet min karakter til kende herinde. Jeg er faktisk meget glad for filmen, vil ikke komme med en anmeldelse nu, men 8-9/10

Men nu har jeg jo heller ikke bedømt din kommentar udfra din mening om filmen, men fordi den rammer ned som blot en mange, som har gjort det til en dyd at udstille filmens uintelligente konstruktion på mange planer og som fortsætter kontinuerligt, fordi en anden gruppe mener og argumenterer herfor, at filmen gemmer over langt mere.
(jeg ved godt din IKKE gik ind på den måde og kritiserede filmen, men den spillede på opfattelsen af, at der løber én fanatiker rundt og promoverer Prometheus. Og fred være med det :) Men så lavede du jo lige overanalyserings finten og ikke fred være med den.)

Det kan man så være uenig med og man kan undlade at debattere med på den præmis og bibeholde sin kritik på "det øvre plan". Fred være med det. Men sandheden er jo, at ingen ville gide fortsætte med de konstante stikpiller, billeder af lort etc. hvis ikke det var fordi der var aktivetet i tråden fra en anden gruppe omkring debatten af tematikken og symbolikken.

Og fred være med det. Hvis man kan mores over stikpillerne alene, så skal man også have lov til det, men man skal bare ikke forvente, at der ikke også stikkes tilbage indimellem.

Har man derimode lyst til at gå ind i en nærmere kritik at tematikken og dermed undsige de forhold, som nogle af os mener er tilstede, fremfor blot at kaste rundt om sig med "overanalyserings" kommentarer, så er jeg sikker på, at vi også kan debattere det. Men så forklar dog, HVORFOR det er overanalysering. Og så er jeg da interesseret i, om man vil bruge ordet "overanalysere" bredt om alle film, eller der er nogle, hvor det er ok. Og så er jeg interesseret i at vide mere om skillelinien for, hvornår det er ok at analysere på tematik og symbolik.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#552 Zombi 12 år siden

wigant (539) skrev:
Babo84 (536) skrev:

hahahaha

??? - hvad er det sjove?

Bare ignorer ham wigant. Han trololololer bare.
Gravatar

#553 bhs 12 år siden

SIR Ridley Scott aka Bruce, mit indlæg var henvendt til Batsy og ikke dig. Sikke en lang smøre, for noget som du læste forkert.

Jeg synes, at du skal læse mine tidligere indlæg og se hvad jeg skrev. Mit første indlæg, var ment som lidt sort humor, men du og din ven fra cinefil misforstod den og så er den ikke længere. Jeg beklager, hvis I ikke kunne se det humoristiske i det, men så er den altså ikke længere fra min side af.

"Og fred være med det. Hvis man kan mores over stikpillerne alene, så skal man også have lov til det, men man skal bare ikke forvente, at der ikke også stikkes tilbage indimellem."

Sådan er livet indrettet, jeg er ikke en af de typer som blive berørt af det.

Hvad angår min mening om filmen, så se min karakter, jeg har ikke tænkt mig at komme med en analyse eller anmeldelse over filmen på nuværende tidspunkt, men jeg er faktisk enig med dig langt hen af vejen.
Gravatar

#554 Richard Burton 12 år siden

bhs (553) skrev:
SIR Ridley Scott aka Bruce, mit indlæg var henvendt til Batsy og ikke dig. Sikke en lang smøre, for noget som du læste forkert.

Hmm, jeg synes nu din #537 spiller på, hvad jeg skrev før, erkendelsen af, at det er undertegnede mest, som promoverer Prometheus. Hvorfor jeg skrev

Jeg har på fornemmelsen at mine egne holdninger og argumenter herfor rækker til blot én profil og ganske meget længere end et neanderthalsk "Hahahaha".

Første linie var henvendt dig, mens resten er ... ja ... ingen nævnt ingen glemt :)

Så skrev du jo om overanalysering i #543 og der vil jeg mene, hvad jeg lige har skrevet i forrige indlæg, at jeg meget gerne debatterer hele dette "overanalyseringsaspekt". Og der kan man jo starte blødt og bredt ud med, hvorfor er der tale om overanalysering? Og det er ikke henvendt til dig alene. Gør der sig noget specifikt gældende for Prometheus eller en given film af Ridley Scott i det hele taget, så der skal ses bort fra "noget dybere".

Sådan er livet indrettet, jeg er ikke en af de typer som blive berørt af det.

Godt og beklager, hvis du røg mere ind i nettet end godt var. Jeg havde efterhånden ophobet noget damp.

Hvad angår min mening om filmen, så se min karakter, jeg har ikke tænkt mig at komme med en analyse eller anmeldelse over filmen på nuværende tidspunkt, men jeg er faktisk enig med dig langt hen af vejen.

Ok, men byd gerne ind med noget omkring overanalyseringsaspektet, da jeg synes det kunne være interessant at få det mere belyst.
Gravatar

#555 Babo84 12 år siden

JannikAnd (540) skrev:
Slap nu af, knøs!

Jeg er nu helt rolig, and :)

SIR Ridley Scott (541) skrev:
når ting flyver henover hovedet på

Trøst dig du bare med det.
Gravatar

#556 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (555) skrev:
Trøst dig du bare med det.

Simpel brug af udelukkelsesmetoden.
Gravatar

#557 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (551) skrev:
Og så er jeg da interesseret i, om man vil bruge ordet "overanalysere" bredt om alle film, eller der er nogle, hvor det er ok. Og så er jeg interesseret i at vide mere om skillelinien for, hvornår det er ok at analysere på tematik og symbolik.

Hvorfor har du interesse i alt det her? Hvis du har fået en masser ud af Prometheus, ja så har du vel det, uanset hvad nogen måtte mene. Hvornår man "tyer" til at tilægge en film større værdi vil altid være ret indviduelt, om jeg så må sige. Jeg må erkende at jeg ikke blev intellektuelt stimuleret af Prometheus. Hvornår det er ok at analysere tematik, skal jeg ikke gøre mig klog på. Nogen gør det vel altid. Andre indimellem, når filmene "er til det".
Gravatar

#558 fubar 12 år siden

folk der overanalyserer vs. ignoranter
Gravatar

#559 Richard Burton 12 år siden

Hvorfor har du interesse i alt det her? Hvis du har fået en masser ud af Prometheus, ja så har du vel det, uanset hvad nogen måtte mene.

Men når begrebet overanalysering decideret fremlægges af den ene part, for at underminere den anden parts oplevelse, så indgår det jo som et decideret kritikpunkt og det er vel ret reelt at forvente, at man i såfald kan understøtte den kritik med argumenter.

Hvornår man "tyer" til at tilægge en film større værdi vil altid være ret indviduelt, om jeg så må sige. Jeg må erkende at jeg ikke blev intellektuelt stimuleret af Prometheus. Hvornår det er ok at analysere tematik, skal jeg ikke gøre mig klog på. Nogen gør det vel altid. Andre indimellem, når filmene "er til det".

Og den individualitet skal folk sandelig have lov til at bibeholde. Det er kun når jeg hører, at noget "overanalyseres", at jeg er interesseret i, hvorfor man mener det.

Gravatar

#560 Batsy 12 år siden

SIR Ridley Scott (549) skrev:
9. oktober. Directors Cut udgaven er biografudgaven, men der kommer et extended cut, formentlig 20 minutter længere.

Åhh, okay glæder mig! :), tak.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: