Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#571 Hr. Nielsen 12 år siden
#572 Hr. Nielsen 12 år siden
Prometheus fandt jeg bygger på en god ide, men ikke en jeg anser værende udført mesterligt. Ikke fordi jeg bare forstår den, men som du rigtigt nævner, hænger det også sammen med den følelse man får. Der findes film jeg intet forstår af og finder geniale og film jeg forstår alt af og finder geniale. Jeg synes formidlingen er vigtig. De religiøse symboler, tematikker eller hvad man vil kalde dem, man kan finde i Prometheus, kan jeg lidt føle er grebet ud af en søgen i diverse medier og kastet ind, uden større forståelse for baggrunden (lige dette element har JEG svært ved at formulere, så hvis nogen fatter hvor jeg vil hen, så bidrag gerne!). Det er en god ide, det kan være både sjovt og spændende, men slet ikke så konsekvent som i 2001. Men derfor kan jeg stadig 'læse' store spørgsmål ud af den, altså Prometheus. Men stadig, så synes jeg nu heller ikke tematikken trækker ned, hvis det er indtrykket.
#573 Richard Burton 12 år siden
Tak for netop at bevise min pointe :) Implicit af dette lille uddrag og udtalelsen "hvis man vil", så postulerer du jo så netop det, som jeg ville frem til, at folk "som jeg", ser på Prometheus som på et abstrakt maleri og ser "det vi vil". Det var netop det jeg ville frem til med kunstsnob tesen, at det er en uundgåelig del af kritikken, når dybereliggende tematik og symbolik er i spil.
Så det jeg hører dig sige er, at jeg ser "det jeg vil se" og du føler modsat ikke "den er beregnet" til, at du skal tænke i de baner. Kan du så ikke forsøge at sætte ord på, hvorfor den ikke er beregnet hertil og hvis du mener, at du kan finde det i Prometheus i 117 andre film inkl. Sunshine, så hører jeg meget gerne herom :) Jeg har til dato ikke stødt ind i større filosofisk tanker om bevæggrundene i den film, så hvis der er symbolik til stede jeg har misset, så er jeg lutter øren :)
#574 Babo84 12 år siden
Dens overnaturlige 3 akt kunne friste selv mig og snakken om gud etc, ja så kunne det være jeg skulle finde frem til en sandy-analyse :) Personligt fandt jeg den faktisk bedre end Prometheus, hvis jeg skal være ærlig.
#575 Hr. Nielsen 12 år siden
#576 Babo84 12 år siden
Jeg vil mægtigt gerne sætte ord på det, men det må altså vente til et gensyn, da jeg dårligt husker alle detaljer fra den, og den fes ud af min hukommelse ret hurtigt (de dårlige ting har dog brændt sig lidt fast). Det er altså ikke fordi jeg undgår at forklare mig. Derudover så har det også noget med den "uforklarlige følelse" at gøre, som jeg beskriver længere oppe. Den er ikke nødvendigvis nemt at beskrive. Jeg skal nok være obs på replikker/dialog og smådetaljer, selvom jeg dog stadig har den følelse af, at det ikke spiller en vigtig rolle. Men altså. Vent på svaret senere på året hehe.
#577 Hr. Nielsen 12 år siden
#578 Babo84 12 år siden
Jeg vil næsten tro, at den deler mere vandene end Prometheus. Den har bestemt sine svagheder, men bortset fra det, kunne jeg faktisk lide flere ting i den.
#579 Hr. Nielsen 12 år siden
#580 Richard Burton 12 år siden
Jeg ville svare på
Og så forsøgte jeg at gå ind i en bredere definition af dette, som omhandlede flere film af samme type, hvordan man ser, oplever, forsvarer "noget som ikke er der" eller "er der".
Jeg har jo givet mange eksempler på, hvad det er jeg mener at kunne "se". Dermed vil jeg mene, at man til en start kan tage udgangspunkt heri. Hvis man f.eks. påpeger bibelske eller religiøse sammenhænge, eller kommer med fortolkninger af situationer, så er forarbejdet jo gjort mht. først og fremmest "pege noget ud". Jeg mener jo nok, at jeg gik ind i en heftig debat omkring Inception i sin tid omkring diverse analyser, hvor jeg netop forsøgte at give argumenter for, hvorfor jeg ikke købte nogle måder "at se den på". Det skal jo ikke være let :)
Men hvis man ikke kan argumentere ret langt, hvad er mulighederne så? Enten har man ikke "fanget det", andre siger de har, eller også er man uenig i denne forståelse. Så er spørgsmålet hvorfor man er uenig heri? Fordi argumenterne ikke er tilstede for denne opfattelse? Fordi den opfattelse er ligegyldig, fordi den ikke giver nogen filmisk tilfredsstillelse? Fordi man mener den måde at opfatte det på, ikke er tilstede? Jeg vil nu nok mene, at det vil kunne lade sig gøre at argumentere et godt stykke henad vejen, ihvertfald FOR ens egen opfattelse, og der skal jeg ikke fortælle folk, hvad der virker for dem, men har man ikke argumenter for, hvad der kan underminere andres opfattelse, som man ikke er enig i, så er det vi ender med "man kan få det ud af det man vil", hvilket jeg blot finder plat :)
Jeg kunne sagtens give Babo "benefit of the doubt", men jeg må jo også være realist og tage hans egne ord i betragtning :) Der er jo mildest talt mange indikeringer hist og pist i denne og andre tråde omkring, skal vi kalde det "overfortolkninger" fra "min/vores" side. Derfor synes jeg der er mere reelt at kalde en spade for en spade og påstå, at Babo reelt mener jeg/vi ser syner, hvilket jeg heller ikke har noget imod, blot man er ærlig omkring det. Sådanne udsagn vil jeg hellere høre, fremfor at høre u-understøttet kritik af "det man ikke måtte mene var der", men som man enten ikke kan eller gider gå ind i en debat omkring. Forståeligt nok, fordi det absolut er en tidsrøver. Men som jeg kan forstå på Babo, så kan det være, vi kan gøre det senere :)