Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#611 Richard Burton 12 år siden

#608 Ja som Jannik siger, er det selve skabelsesberetningen vi ser her, som er ingeniørernes terraforming. Nogle har nævnt den kambriske periode, 570 mio år siden, hvor livet skulle opstå på jorden. Scott siger det kan være hvilken som helst planet. Måske manuskriptet siger noget.

Punkt 3. Ja for mig giver det mening. Ingeniørerne ville udslette os for 2000 år siden, da vi slog symbolet på hele deres værdisæt ihjel. Det uselviske, manden som ville ofre sig for hele menneskeheden. Der forrådte vi vores skabere. Vi fejlede.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#612 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (597) skrev:
Nedenstående er IKKE tænkt som endnu en forklaring fra "min side", men netop forsøge og pege på, HVORFOR Prometheus skal analyseres og ikke tages for pålydende.
Som du ved, har jeg på intet tidspunkt været uenig i, at der lå mere i filmen, end blot det man lige fik umiddelbart. Så hvis den del er et svar til mit tidligere spørgsmål, så mange tak for at du gider gøre så meget ud af det, det er værdsat, men det har i sidste ende ikke direkte med mig at gøre. Ud over at du har nævnt disse ting flere gange, så er jeg stort set enige om alle punkter. Det er mere graden af hvor genialt det egentlig er, vi er uenige om og for mig beviser du min antagelse af en overlæsset rodebutik af både letkøbt symbolisme og intelligente træk, som giver en spændende og underholdende, men ikke altid lige god leg med religiøse temaer, som jeg slet ikke kan tage så seriøst som du får dem til at lyde. Filmen Warlock finder jeg af selsamme årsager sjov og underholdende, selv om den er cheasy. Dog skal jeg erkende den har færre gode træk og mindre symbolisme proppet ind. Og inden du tænker 'ateist', så kan jeg godt tage film med religiøse temaer seriøst normalt! Faktisk finder jeg Prometheus bedst (sådan rent subtilt), der hvor den i få scener leger med begreber om grænsen mellem kunstigt liv, selverkendelse osv, som jeg så fantastisk i filmen synes David repræsenterer (
som scenen hvor han forgifter et besætningsmedlem, eller sæter sig i stolen
). Det har selvsagt også et guddommeligt islæt, men den del føles mere smukt filosoferende.

Du sammenligner den ofte med 2001, men hvor 2001 efterlod mig forvirret på et højere plan, så at sige, så efterlader Prometheus mig ikke engang forvirret.

Jeg tænkte blot, at hvis der rent faktisk fandtes folk der ikke mente at se disse sammenhænge. Husk på at Sandman ser det han ser, fuldstændigt så klippefast i f.eks. Holmes, som det du og jeg ser (så godt kender jeg ham trods alt:) i Prometheus.

SIR Ridley Scott (604) skrev:
Hvis jeg skal se en ingeniør stå og debattere med Shaw, vil det så ikke være et antiklimaks og en demontering af dette fantastiske væsens potentiale? I George Lucas' hænder ville vi formentlig blive vidne til banaliteter og ligegyldigheder og vi ville miste vores lyst til at reflektere mere, fordi vi har fået fremlagt facitlisten.
Jeg er helt enig med dig i, at en facitliste ville være kedelig. Jeg synes dog ofte blot du har lidt en retorik i den forbindelse, der lyder sådan lidt, du er enten med mig eller imod mig:) Hvis man ikke synes det samme som du om filmens 'genialiteter' som du, betyder det da ikke at man nødvendigvis skal eller ønsker at få skåret tingene ud. Jeg finder den bare langt mere banal (og faktisk en del tættere på det Lucas'ske end det Kubrick'ske ganske ofte, nu du selv nævner det) end du gør. Jeg synes du har tendens til at lyde lidt i den retning, når du så ofte nævner dette, at hvis man ikke har samme oplevelse som du, så må man partout være helt over i den anden grøft. Så, nu fik jeg smidt en længere kommentar ind, uden at det kom til at handle ret meget om selve filmen.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#613 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (612) skrev:
Det er mere graden af hvor genialt det egentlig er, vi er uenige om og for mig beviser du min antagelse af en overlæsset rodebutik af både letkøbt symbolisme og intelligente træk, som giver en spændende og underholdende, men ikke altid lige god leg med religiøse temaer, som jeg slet ikke kan tage så seriøst som du får dem til at lyde.


Jeg har heller ikke i sinde at få andre til at have samme opfattelse som jeg. Nu har jeg blot hørt begrebet overanalysering været nævnt nogle gange og jeg har set meget kritik leveret, som slet ikke har taget stilling til det, som foregår på "det andet plan". Og der tvivler jeg så meget på, at mange netop anerkender sammenhængene på "det andet plan", endsige kender til dem, eller har gidet gøre en indsats for at forstå dem.

Du sammenligner den ofte med 2001, men hvor 2001 efterlod mig forvirret på et højere plan, så at sige, så efterlader Prometheus mig ikke engang forvirret.


Tillad mig så at postulere, at du er en af få, for det er absolut et mindretal, som er gået intensivt ind i symbolikken :) Der er sikkert også dem, som ikke mener de er forvirret, men som igen, slet ikke har indsigten i, hvad der foregår "på det andet plan". Det har blot ingen interesse for dem.

Jeg tænkte blot, at hvis der rent faktisk fandtes folk der ikke mente at se disse sammenhænge. Husk på at Sandman ser det han ser, fuldstændigt så klippefast i f.eks. Holmes, som det du og jeg ser (så godt kender jeg ham trods alt:) i Prometheus.


Sandman må godt se det han ser for min skyld. Men de sammenhænge han ser, ser jeg som sagt ingen eksisterende motiver for at være tilstede, hvorfor jeg personligt ser bort fra dem.

SIR Ridley Scott (604) skrev:
Hvis jeg skal se en ingeniør stå og debattere med Shaw, vil det så ikke være et antiklimaks og en demontering af dette fantastiske væsens potentiale? I George Lucas' hænder ville vi formentlig blive vidne til banaliteter og ligegyldigheder og vi ville miste vores lyst til at reflektere mere, fordi vi har fået fremlagt facitlisten.


Jeg er helt enig med dig i, at en facitliste ville være kedelig. Jeg synes dog ofte blot du har lidt en retorik i den forbindelse, der lyder sådan lidt, du er enten med mig eller imod mig:) Hvis man ikke synes det samme som du om filmens 'genialiteter' som du, betyder det da ikke at man nødvendigvis skal eller ønsker at få skåret tingene ud.


Det er ikke tilfældet. Jeg vil blot gerne have, at man debatterer udfra en fælles forståelse og mht. Prometheus, så postulerer jeg, at majoriteten af den kritik, som har været forelagt, ikke har været med indsigt i eller forståelse af den underliggende symbolik. Det konkluderer jeg ved, at nærmest al kritik af filmen i denne tråd, har "opereret" på det "pålydende plan" og der har været et fravær af indlæg, som har debatteret den symbolik, som vi først de sidste 50 indlæg har bevæget "os ind på". Højest har man sagt "overanalysering" eller sagt noget med "jeg er ikke enig i symbolikken, den gør ikke noget for mig, den er ikke interessant", men der har praktisk talt ikke været nogen, som har gjort sig den umage at være lidt specifik.

Jeg finder den bare langt mere banal (og faktisk en del tættere på det Lucas'ske end det Kubrick'ske ganske ofte, nu du selv nævner det) end du gør. Jeg synes du har tendens til at lyde lidt i den retning, når du så ofte nævner dette, at hvis man ikke har samme oplevelse som du, så må man partout være helt over i den anden grøft. Så, nu fik jeg smidt en længere kommentar ind, uden at det kom til at handle ret meget om selve filmen.


Og det skal du da absolut have lov til. Jeg har det modsat og jeg har den opfattelse, at en stor majoritet netop ikke har forståelsen og indsigten i symbolikken i Prometheus. Har de det, så må jeg erkende, at jeg nok er blevet gammel og nok ikke særlig hurtig i optrækket, for det har taget mig tre syn og en helvedes masse research at nå til det stade for forståelse af filmen jeg har nu. Hvis nogle har haft den efter ét syn og deres kritik derefter har haft denne forståelse in mente, så er jeg godt og grundigt misundelig :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#614 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (613) skrev:
Jeg har heller ikke i sinde at få andre til at have samme opfattelse som jeg. Nu har jeg blot hørt begrebet overanalysering været nævnt nogle gange
Det er også fint, men du blander altså debatterne lidt sammen synes jeg, så jeg konstant læser mig igennem svar til mig, ligesom her, der gør mig i tvivl om du rent faktisk læser hvad jeg skriver, eller mere antager at jeg må have en holdning der står i skærende kontrast til din...Sagt med et smil vel at mærke, men firkantet for at slå pointen fast!!!

SIR Ridley Scott (613) skrev:
Tillad mig så at postulere, at du er en af få, for det er absolut et mindretal, som er gået intensivt ind i symbolikken
Oaky, så er du tilgivet:-D Kan se du her svarer, så jeg begynder at tro at vi ikke snakker helt forbi hinanden. Jeg var ved at tvivle, da du blev ved med at snakke om symbolikken i filmen osv osv, på sådan en forklarende og argumenterende facon. At jeg muligvis ikke har fanget alle aspekter i filmen, gør jo som du ved, ikke at jeg fornægter dem. Jeg har dog KUN set filmen en gang. Jeg er dog sådan solidt bekendt med diverse religioner, myter og sagn, som filmen blander sammen. Man kunne, for at forsvare at det ikke er et rodsammen, sige at filmen tager fat om roden, da mange af vore tids religiøse historier, sagn og myter, netop ofte kan have sammenfaldende træk og kunne se ud som det udspringer fra samme begyndelse. Deraf bygger på filmen på et fundament, som omskaber myten, uden at ødelægge den, så den i filmen sættes i en kontekst som passer til de historier der naturligvis må have ændret sig siden deres oprindelse. Gav det mening?

SIR Ridley Scott (613) skrev:
Sandman må godt se det han ser for min skyld. Men de sammenhænge han ser, ser jeg som sagt ingen eksisterende motiver for at være tilstede, hvorfor jeg personligt ser bort fra dem.
Det var også i sådanne sammenhænge, jeg mente, at hvordan afviser man postulaterne, uden blot netop at afvise dem. Derfor var min oprindelige kommentar NETOP ikke møntet på Prometheus.

SIR Ridley Scott (613) skrev:
Og det skal du da absolut have lov til.
Jeg har som sagt, kun set den en gang:)

SIR Ridley Scott (613) skrev:
Hvis nogle har haft den efter ét syn og deres kritik derefter har haft denne forståelse in mente, så er jeg godt og grundigt misundelig
Det må 'de' svare på.....Tror vist jeg fik svaret lidt oppe, at jeg sandsynligvis ikke fangede alt. En del forståelse er jo også kommet ved siden at læse eller tænke over 'tingene', som blandt andet myten om Prometheus.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#615 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (613) skrev:
helvedes masse research at nå til det stade for forståelse af filmen jeg har nu. Hvis nogle har haft den efter ét syn og deres kritik derefter har haft denne forståelse in mente, så er jeg godt og grundigt misundelig :)


Bruce, som jeg har været inde på længere oppe, så skal jeg også "føle" for de ting der udspiller sig i Prometheus, føle for de "hints" af symboler, religiøse referencer og lign, og ikke mindst filmens dialog/replikker, som du også mener, besidder mere subtil tilgang, end man tror, og derfor skal man være obs. Et er når jeg læser det fra din side, og du så mener de ting helt og holdent eksisterer og du har fundet dybere sammenhæng og tråd, men jeg skal også føle de ting og ikke kun gå efter en "research" og læse mig frem til nogle ting, og så "er den der".

Hvis jeg kan komme med et eksempel, så ville det være film som The Box og Southland Tales. Lur mig om man ikke kan finde dybere symbolik og religiøse toner, som Kelly faktisk bevidst arbejder med i hans film, og dermed få en større forståelse af filmen, og måske revurdere sit førstesyn, der for mit vedkommende har været kritisk (husker også du mente the box var uinteressant). Nighthawk har faktisk skrevet en længere redegørelse af The Box's dybere tematik, men hvad gør dette, hvis man ikke opfatter de ting som værende geniale (ikke ment som uden interesse). Jeg kan da også nævne en film som Valhalla Rising. Ja, jeg fattede nok hat af tingene, og følte ikke for det, men gad vide om jeg vil ændre mit syn, hvis der kom en redegørelse for dens dybere lag? Vil en film pr. definition så være bedre?

Nu fik jeg lidt af svaret på hvad engineer's motiver kunne være i prometheus, med lidt mere, så vil jeg have det i tankerne ved gensyn. Om det rokker ved min opfattelse, ved jeg ærligt ikke.
Gravatar

#616 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (614) skrev:
Det er også fint, men du blander altså debatterne lidt sammen synes jeg, så jeg konstant læser mig igennem svar til mig, ligesom her, der gør mig i tvivl om du rent faktisk læser hvad jeg skriver, eller mere antager at jeg må have en holdning der står i skærende kontrast til din...Sagt med et smil vel at mærke, men firkantet for at slå pointen fast!!!


Nu kan jeg se herunder, at vi måske ikke er "gået så meget galt af hinanden" alligevel, men måske har jeg i de sidste to sider af tråden, ikke godt nok refereret til, hvem jeg har svaret på og dermed tror du måske, nogle af mine svar har været til dig?!? I dunno, men jeg mener mest, jeg har svaret "andre" det sidste stykke tid :)

Oaky, så er du tilgivet:-D Kan se du her svarer, så jeg begynder at tro at vi ikke snakker helt forbi hinanden. Jeg var ved at tvivle, da du blev ved med at snakke om symbolikken i filmen osv osv, på sådan en forklarende og argumenterende facon.


Gennemgangen var mest aht. "tråden", fordi symbolikken altid kun har været nævnt ved "navn", men den var aldrig blevet debatteret. Og så blev overanalysering nævnt og så var det lige til at "dekonstruere" symbolikken, som jeg ser og forstår den, fordi jeg er af den overbevisning, at det modsiger "overanalyseringsbegrebet". Jeg har kun gjort det i min anmeldelse/fortolkning på Cinefil, men jeg ved jo ikke, om nogle har gidet læse den. Derfor tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne få det gjort og sat "det på tryk" i tråden, så jeg lettere kunne referere hertil og derved bedre forklare mig.

At jeg muligvis ikke har fanget alle aspekter i filmen, gør jo som du ved, ikke at jeg fornægter dem. Jeg har dog KUN set filmen en gang. Jeg er dog sådan solidt bekendt med diverse religioner, myter og sagn, som filmen blander sammen. Man kunne, for at forsvare at det ikke er et rodsammen, sige at filmen tager fat om roden, da mange af vore tids religiøse historier, sagn og myter, netop ofte kan have sammenfaldende træk og kunne se ud som det udspringer fra samme begyndelse. Deraf bygger på filmen på et fundament, som omskaber myten, uden at ødelægge den, så den i filmen sættes i en kontekst som passer til de historier der naturligvis må have ændret sig siden deres oprindelse. Gav det mening?


Ja, jeg tror nok jeg ved, hvad du mener :)

Det må 'de' svare på.....Tror vist jeg fik svaret lidt oppe, at jeg sandsynligvis ikke fangede alt. En del forståelse er jo også kommet ved siden at læse eller tænke over 'tingene', som blandt andet myten om Prometheus.


Jeg mener også, at der nu ihvertfald er kastet en del bolde op i luften de sidste mange indlæg, som forsøger at give sig i kast med indholdet og så må folk selv bestemme, om man vil debattere med. Jeg er ihvertfald game på at forsøge og give forklaringer på jeg kan, omkring min forståelse, hvis nogle har spørgsmål til dit eller dat :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#617 Kviesgaard 12 år siden

Hvis det er i orden, så vil jeg gerne give mit besyv til hele denne symbol diskussion.

For mit eget vedkommende, så havde jeg fanget lidt, men så langt fra alt, af den tilstedeværende symbolik. Jeg blev lidt overrasket over, hvad der mere gemmer sig i filmen, efter at have læst nogle af Sir Ridley Scotts indlæg, hvor der især var et, hvor han linkede til en ret så interessant analyse ( men for mig at se, ikke overanalyse ) af filmens symboler.

Her er det måske passende at indskyde, at jeg kun har set filmen en gang ( og kun i 2D ). Jeg hører til den gruppe ( herinde på denne tråd ), som blev lidt skuffet over filmen. Da jeg så filmen, fangede jeg ikke så meget af det andet plan. Faktisk var det nu meget beskedent. Måske ville et gensyn bringe større forståelse, med alle de nye oplysninger in mente, men jeg må ærligt indrømme, at lysten til et gensyn ikke er der.

Og hvorfor så ikke det? Jo jeg tror, at det har noget at gøre med nogle af de få symboler, som jeg rent faktisk opfattede. I Prometheus havde jeg det rigtig svært med de referencer til den kristne religion. Jeg sætter lige eksempler ( dem jeg opfangede ) i spoilerboks.

Holloways kommentar, om at Gud ikke bygger i lige linjer, da Prometheus ligger an til landing på Lv-223. Der tænkte jeg: hvorfor skal Gud blandes in i det her? Ok kommentaren kunne være henvendt til Shaw, men jeg havde gerne været den foruden.

Jeg fangede vist ikke så meget af vægmalerierne inde i ( gift ) kammeret, så dem har jeg ikke noget at sige til.

Shaws graviditet. Davids kommentar til barnet fik mig da til at tænke på Jesuses mirakuløse undfangelse. Men igen, hvorfor skal jeg trækkes igennem det kristne budskab? Jeg kom for at se en Sci Fi film, ikke for at høre Jehovas Vidne, eller en anden gren inden for kristendom, proklamerer deres tro.

Men når vi nu snakker Prometheus og symbolik, er Shaws afkom så lig med Anti-Krist? Det, der kommer ud af hendes improviserede abort, er vel næppe frelseren?

Sidst, men ikke mindst, minsandten om det ikke er den kristne, som får lov at overleve alle strabadserne. Er det så for at tækkes den store majoritet af kristne, som udgør det amerikanske publikum? Så de bagefter kan sige, at i sidste ende var det Gud, som skabte det hele?

Personligt havde jeg foretrukket, at det var en ateist, som havde overlevet ( ok, måske kan man indvende, at David også repræsenterer det ateistisk aspekt, men jeg så gerne det var i form af et menneske ). Lige lidt om, hvordan jeg opfatter det at tro, i den her sammenhæng.

Når jeg skriver om kristen tro i det her indlæg, så tænker jeg især på dem, som kalder sig Creationist ( over i U.S.A., så vidt jeg har forstået ). En flok troende, som siger, at de anerkender naturvidenskaben og evolutionen, men at det er Gud, som står bag det hele, i form af Intelligent Design. Og så blev Jorden stadigvæk skabt for 6000 år siden, selvom naturvidenskaben siger noget andet. Men hvorfor lade fakta og videnskabelige undersøgelser stå i vejen for troen. Folk, som med djævlens vold og magt, vil have at deres tro, uanset hvor forrykt og absurden/ selvmodsigende den måtte være, skal være den eneste skinbarelige sandhed, og at naturvidenskaben, der ligger til grund for vores udvikling og en ny forståelse af vores verden/ univers, bare er et vildspor eller sågar vejen til fortabelse.

Det her er nok en anelse firkantet og simplificeret sat op, men jeg har det svært med de monoteistiske religioner ( Jødedom, Kristendom og Islam ). Måden den ( for mig at se ) kristne tro er flettet ind i Prometheus på, skurrer i min hjernebark. Det gør også, at jeg tvivler på, at et gensyn med filmen vil give mig mere fornøjelse end første gang.

Dog finder jeg debatten i den her tråd interessant, og får måske mere ud af at følge den, end ved at gense Prometheus.


Beklager lidt, at det blev en længere smøre, jeg fik serveret. Det her dækker i sagens natur kun over min egen personlige opfattelse af tingene, samt min oplevelse af at se Prometheus. Vil smutte nu, da dagens andre gøremål ikke laver sig selv.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#618 jessup 12 år siden

#617

Der er grundlæggende følgende opfattelset du får dem på engelsk:

Young earth creationism:

Jorden er 6000-10000 år gammel alt liv skabt samtidigt

Old earth creationism:

Ikke på 7 dage blev jorden skabt men 7 yom som er et jødisk udtryk for en udefinerbar periode.

Intelligent design (ID):

Verden er irreducerbar kompleks derfor er der en designer. Mikro evolution kan lade sig gøre. Behe og Dembski er "the brain trust" i denne bevægelse. gud bliver ofte sjældent nævnt og der kan være hvilken som helst standin for designer. Denne betragtning er forbunden med en politisk kamp om hvad der skal undervises i skolen i Usa som fik nyt liv i midt 90 erne.

Evolutionary Theism:

Denne retning er mere svær at beskrive kort men der er vel to umidelbare tilgange. Den ene er at gud blander sig undervejs i evolutionen - mirakler? Andre at gud har lavet et system der generere kvantespring i evolutionen af sig selv.

dette skal ikke ses som et oplæg til 100 posts diskussion.
This is just until June
Gravatar

#619 Richard Burton 12 år siden

Kviesgaard (617) skrev:
Holloways kommentar, om at Gud ikke bygger i lige linjer, da Prometheus ligger an til landing på Lv-223. Der tænkte jeg: hvorfor skal Gud blandes in i det her? Ok kommentaren kunne være henvendt til Shaw, men jeg havde gerne været den foruden.


[spoiler]

Holloway er forsker og ateist og jeg forstår hans kommentar, som om lige linier ikke forekommer i naturen og han blot bruger Gud som metafor på naturen overfor Shaw, som ser naturen = Gud. Men det er tilgengæld tegn på, at en intelligent skabning står bag, hvorfor Holloway mener det er bevis på intelligent design, hvilket altså går imod Shaws kristne tro.



Shaws graviditet. Davids kommentar til barnet fik mig da til at tænke på Jesuses mirakuløse undfangelse. Men igen, hvorfor skal jeg trækkes igennem det kristne budskab? Jeg kom for at se en Sci Fi film, ikke for at høre Jehovas Vidne, eller en anden gren inden for kristendom, proklamerer deres tro.


Men hvad er der galt med, at der er kristne budskaber eller symboler med i en sci-fi film? Det kan vel være ligeså sci-fi, som alt andet? Der er jo intet i filmen, som har til hensigt at proklamere en tro og af bagvejen forsøge at gøre folk kristne og hvis du mener det, hvor forekommer det så? For mig at se, havde man ateister, forskere og troende samlet og i historien indgik deres tvivl og tro. Der er tale om et forsøg på at se skabelsesberetningen fra en anden vinkel, ud fra hypotesen om intelligent design.

Men når vi nu snakker Prometheus og symbolik, er Shaws afkom så lig med Anti-Krist? Det, der kommer ud af hendes improviserede abort, er vel næppe frelseren?


Hvorvidt der er mere ved symbolikken om juleaften, 6 måneder henne, Elisabeth etc. det tror jeg ikke nogen kan svare på. Jeg tror ikke filmen har givet os information nok til at kunne konkludere dette på nuværende tidspunkt, eller der blot er tale om "morsom trivia indbygning". Det er et af de åbne punkter, som en mulig efterfølger kunne tage op. Men det er absolut tættere på en antichrist skabning, altså den som tilsidst kommer ud af ingeniøren (og dermed også Shaws afkom), fordi man her kan sige, at den er et produkt af drabet på Jesus, som var billedet på selvopofrelsen og af affødt af menneskets svigt heraf.

Sidst, men ikke mindst, minsandten om det ikke er den kristne, som får lov at overleve alle strabadserne. Er det så for at tækkes den store majoritet af kristne, som udgør det amerikanske publikum? Så de bagefter kan sige, at i sidste ende var det Gud, som skabte det hele?


Eller er det fordi det vil have den største effekt i en opfølger, når repræsentationen af kristendommen ved Shaw slutteligt står ansigt til ansigt med "et eller andet" og må se hele hendes overbevisning falde til jorden? Jeg synes det er umådelig tidligt at komme med den slags spådomme, om Ridley Scott er Ruth Evensens onde stedbror, eller om han giver os "et andet take" :)

Jeg fatter så stadig ikke, at man ikke kan leve sig ind i et par timers illusion af sci-fi uanset der er tale om kristent eller ateistisk islæt. Jeg fatter ikke kvaliteten skal afhænge af, om en film bekræfter ens livssyn eller ej, eller undsiger andres. Man skal da godt nok være enfoldig, hvis man kan få rokket sin tro, religiøs eller ej, ved en sci-fi films hypoteser.

Personligt havde jeg foretrukket, at det var en ateist, som havde overlevet ( ok, måske kan man indvende, at David også repræsenterer det ateistisk aspekt, men jeg så gerne det var i form af et menneske ). Lige lidt om, hvrdan jeg opfatter det at tro, i den her sammenhæng.


Og hvad nu, hvis det iht. historien resulterer i det mest kedelige klimaks? Det har da intet med den filmisk kvalitet at gøre.

Når jeg skriver om kristen tro i det her indlæg, så tænker jeg især på dem, som kalder sig Creationist ( over i U.S.A., så vidt jeg har forstået ). En flok troende, som siger, at de anerkender naturvidenskaben og evolutionen, men at det er Gud, som står bag det hele, i form af Intelligent Design. Og så blev Jorden stadigvæk skabt for 6000 år siden, selvom naturvidenskaben siger noget andet. Men hvorfor lade fakta og videnskabelige undersøgelser stå i vejen for troen. Folk, som med djævlens vold og magt, vil have at deres tro, uanset hvor forrykt og absurden/ selvmodsigende den måtte være, skal være den eneste skinbarelige sandhed, og at naturvidenskaben, der ligger til grund for vores udvikling og en ny forståelse af vores verden/ univers, bare er et vildspor eller sågar vejen til fortabelse.


Nu ved jeg ikke lige, hvem du snakker til her, for det er en debat, som er spændende, men som slet ikke har noget at gøre i debatten om kvaliteten eller forståelsen af Prometheus. Jeg ved godt en del forskningssites har været ude med anmeldelser baseret på samme vinkel, som skoser Prometheus på samme grundlag. For mig viser det blot, at fundamentalisme og irrationalitet, ikke er et religiøst forehavende. Der kan ateister så sandelig også få et ord indført.

Skulle motivet for Prometheus være at opildne kreationister og understøtte intelligent design idéen, eller er der bare tale om en sci-fi film, som forsøger at se skabelsesberetningen fra en anden vinkel og i processen inddrage aspekter af den kristne symbolik, som vi mennesker i optikken af Prometheus, måske har misforstået noget af? Er der andet på banen, end et forsøg på at se verden i et andet lys, deraf ordet fiction efter science? Du blander troen på forskning, naturvidenskab og religion ind i en science-fiction film, som om det er en parameter for at vurdere den filmiske kvalitet. Det er humbug.

Filmen er illusion og hvis man kan lide at se film, så burde man være i stand til at slå alarmklokkerne fra, med mindre der er tale om film med en decideret propagandamæssig agenda. Det er der intet, der taler for omkring Prometheus. Der er ingen motiver tilstede, andet end Scott formentlig i lyset af 2001, gerne selv vil forsøge sig med en stor beretning om vores tilstedeværelse og menneskelig tro, religiøs eller ej.

Men at tro, at filmen allerede nu, efter denne film, er pro-kristen, det er da godt nok en hurtig konklusion. Der er da masser med information på banen, som sagtens vil kunne resultere i det diametralt modsatte udfald.

Det her er nok en anelse firkantet og simplificeret sat op, men jeg har det svært med de monoteistiske religioner ( Jødedom, Kristendom og Islam ). Måden den ( for mig at se ) kristne tro er flettet ind i Prometheus på, skurrer i min hjernebark. Det gør også, at jeg tvivler på, at et gensyn med filmen vil give mig mere fornøjelse end første gang.


Så må man også konstatere, at for dig er dine præferencer for films indhold, en decideret parameter for, om ikke filmens kvalitet, så ihvertfald for, om du overhovedet burde se "disse film", som går dine præferencer imod. Jeg er liberal, så jeg burde ud fra samme opfattelse, ikke se film som Reds eller Potemkin, fordi jeg hader den forrykte ideologi, som nogle tror på. Det gør jeg dog ikke. Fordi jeg finder det interessant at se film om mennesker, værdier og livssyn, som jeg ikke deler og fordi det ikke har indflydelse på filmens kvalitet.

[quote]Dog finder jeg debatten i den her tråd interessant, og får måske mere ud af at følge den, end ved at gense Prometheus. [/spoiler]

Det synes jeg er kanon :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#620 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (616) skrev:
hvis nogle har spørgsmål til dit eller dat
Måske om dit, men ikke om dat. Hvis du altså kan svare på dit;)

Rent teoretisk, så kunne man jo også give filmen skylden for at træde på kristendommen, da den først
lægger op til en ting, men så melder skuffelsen sig hos vores besætning, da de møder død og ødelæggelse, fremfor frelse og næstekærlighed, mens at gud slet ikke er gud, men 'blot' en samlig aliens som måske, måske ikke har
guddommelige kræfter.
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: