Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#701 Kaizer Soze 12 år siden

Arhhh SIR...du troller bare... ;)
Gravatar

#702 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (697) skrev:
Ja kildekritik som understøtter det man siger og argumenterer for, kan indimellem godt være ret så irriterende, især hvis man er en part, som gerne vil påstå noget andet

Hvad Scott siger, rager mig... Det er stadig MIN opfattelse af filmen. Og så kan du som sagt opstøve al det info via interviews, udtalelser etc, du vil..

Og så kan du tvivle alt det du vil :)
Gravatar

#703 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (697) skrev:
At du ikke helt forstod filmens hensigt eller præmisser, da du kritiserede den, det er du ikke ene om.

Selvfølgelig gjorde jeg ikke. Det gjorde du, og så kan vi andre pakke sammen, for Prometheus er nemlig det mest tunge raketvidenskab set.
Gravatar

#704 Kaizer Soze 12 år siden

Kan ikke lade være at tænke denne tanke, at Fox sad med det her projekt og tænkte under preproduktion..."Hvordan får vi så mange penge ud af det her som muligt?"... "Vi laver da en trilogy!"

Lad os spørge Lindelof og Scott om de ikke kan ændre lidt på manus og gøre det til en trilogy, i stedet for en direkte prequel"

Og Lindelof og Scott kigger lidt på hinanden... vupti...vi flytter lige scenariet fra den oprindelige planet i "Alien" til en anden og ændrer lidt på slutningen,...That´ll work :)"

Bare en tanke jeg har...uden at have noget i det...

Gravatar

#705 Babo84 12 år siden

Kaizer Soze (701) skrev:
Arhhh SIR...du troller bare... ;)

Han har ihvertfald (nærmest fanatisk) hang til at overbveise nogen, at de har misforstået filmen, præmissen etc. Bare fordi han har opstøvet en masser "viden", som han kalder argumenter, baseret på interviews og lign, så har han knækket koden. Mon ikke jeg ikke kan finde de ting ved mange film?
Gravatar

#706 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (702) skrev:
Hvad Scott siger, rager mig... Det er stadig MIN opfattelse af filmen. Og så kan du som sagt opstøve al det info via interviews, udtalelser etc, du vil..

Og så kan du tvivle alt det du vil :)

Ja hvad skal man da bruge information fra instruktøren til, som giver forklaring på vedkommendes intentioner for en given film, når man succesfuldt kan kritisere filmen for at være noget den ikke er, hvis man netop ser bort fra den information.

Babo84 (703) skrev:
Selvfølgelig gjorde jeg ikke. Det gjorde du, og så kan vi andre pakke sammen, for Prometheus er nemlig det mest tunge raketvidenskab set.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg har den endegyldige fortolkning på Prometheus. Jeg er stadig "igang med processen" og jeg giver kun mine fortolkninger til kende. Jeg er nu ikke så sikker på, at vi behøver komme helt op i den tunge raketvidenskab, førend du må strække våben.

Babo84 (705) skrev:
Han har ihvertfald (nærmest fanatisk) hang til at overbveise nogen, at de har misforstået filmen, præmissen etc. Bare fordi han har opstøvet en masser "viden", som han kalder argumenter, baseret på interviews og lign, så har han knækket koden. Mon ikke jeg ikke kan finde de ting ved mange film?

Jeg må lige korrekse dig og minde dig om, at jeg skrev 6000 ord om Prometheus førend filmen havde haft premiere i USA og England og førend der overhovedet forelå den slags analyser "derude". Jeg beklager Babo, at jeg formår at tænke selv. Det er så nemt at sige, "mon ikke jeg kan finde de ting ved mange film?". Du kan jo prøve og gøre en indsats. Så kan du jo derefter prøve og argumentere for det.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#707 Kaizer Soze 12 år siden

Babo84 (705) skrev:

Det var dog ikke det jeg mente...bare lige for at være på det rene...
Har stor respekt for hans take/takes på filmen. Jeg har ihvertfald ikke knækket koden. Men igen...hvordan ved man, at man har?! For jeg føler filmen er helt åben endnu, og kan gå i alle retninger. Og dermed sad jeg også og var pænt uforløst ved filmens slutning.

Så jeg tror ikke han prøver at overbevise andre om deres misforståelser...men jeg skal jo ikke tale for ham...

Gravatar

#708 IK 12 år siden

SIR Ridley Scott (706) skrev:
Ja hvad skal man da bruge information fra instruktøren til, som giver forklaring på vedkommendes intentioner for en given film, når man succesfuldt kan kritisere filmen for at være noget den ikke er, hvis man netop ser bort fra den information.

Citat fra Scott: ''Of course what I wanna do, is to scare the living shit out of you''.

Hvis vi så absolut skal følge hvert et ord Scott har spyttet ud, kan vi kun konstatere at manden har fejlet grumt, for skræmmende eller uhyggelig er det sidste Prometheus er. :)
Gravatar

#709 Kaizer Soze 12 år siden

Jeg gav den 4/6...altså over middel, men var stadig en smule skuffet og som sagt uforløst. Men jeg havde heller ikke gjort min research ordentligt nok åbentbart. For jeg troede, da jeg satte mig i biffen, at filmen foregik på samme planet som den Nostromo landede på i "Alien"

Måske det fuckede lidt op i min hjerne og bidrog til lidt forvirring... hench mit indlæg #704.
Gravatar

#710 BN 12 år siden

IK (708) skrev:
Citat fra Scott: ''Of course what I wanna do, is to scare the living shit out of you''.

Hvis vi så absolut skal følge hvert et ord Scott har spyttet ud, kan vi kun konstatere at manden har fejlet grumt, for skræmmende eller uhyggelig er det sidste Prometheus er. :)

Det vil jeg give dig ret i. Det lykkedes ham ikke at skræmme os. Men han fik skabt nogle meget spændende (og afsindigt flotte) scener hist og pist i filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: