I rollen som Sam er Shia LaBeouf kæk og karismatisk som altid. Supermodellen Rosie Huntington-Whiteley har overtaget Megan Fox’ plads ved Sams side, og hendes indsats som den standhaftige Carly er bestemt ikke tosset, men turtelduernes flirt kunne ikke have virket mere påklistret. Det er en fornøjelse at se Patrick Dempsey trodse sit familievenlige image med en slesk præstation som Carlys chef, og Frances McDormand er et af filmens få humoristiske elementer, der faktisk fungerer, fordi hun underspiller og ikke skråler os i ansigtet. Tag ved lære, Bay. Men pudsigt nok er det de computerskabte maskiner og deres respektive stemmelæggere, som præsterer filmens bedste skuespil.

Jeg vil medgive, at selv de bedste actionfilms fortællinger er fattige på substans, men de kompenserer med charme, vovemod og karakterer, man enten elsker eller elsker at hade. De to første “Transformers”-film var lige så følelsesforladte som den gængse robot, hvorfor man blev fuldkommen ligeglad med alt og alle i dem. Men da det sidste opgør mellem de gode og onde transformers spidser til i “Transformers 3”, opnår filmen faktisk en emotionel slagkraft, der kort hensatte mig til barndommen og gav mig mod på at hive mine talløse Transformers-figurer ned fra loftet. Ærgerligt, at det skulle tage næsten tre hele film for franchisen at gøre den slags indtryk.

Se også: Filmz TV: EKSKLUSIVE “Transformers 3”-interviews – Del 1.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 BN 13 år siden

#98 - gladiator:

Belært af mange års erfaring i at diskutere med Bruce kan jeg forsikre dig for, at du ihvertfald heller ikke behøver at frygte for en hadsk tone fra HANS side. Han kan bare være enormt sarkastisk og bidsk (hvilket jeg faktisk finder underholdende, hehe), men han går altid efter bolden, ikke personen.

Han mener ikke, at (film)smag ikke eksisterer. han skriver jo: "Smag giver mening ifht. det enkelte individ. Jeg skal ikke sige til folk, hvordan de skal opleve en film og fred være med det, at man ser noget som underholdende, som jeg ikke gør."

Hvad er så hans pointe? Jo, han skriver: "Men smag kan ikke bruges til at affærdige kritik med."

Det er i dette lys, du skal forstå den følgende af hans udtalelser: "Jeg kan ikke bruge smag til noget. Smag er et begreb opfundet til lejligheden for at retfærdiggøre at alles smag er lige god og tage brodden af kritik. Alles smag er ikke lige god og kritik er relevant jævnførende argumenterne bag."

For vel har du ret i, at kvalitet er noget relativt, der afhænger af øjnene der ser. Der er ikke nogen facitliste. Men filmfans kan FORSØGE i diskussioner at finde frem til fælles holdninger til, hvad der skaber en god film .... samtidig med at et ANDET hold filmfans sidder andetsteds og finder frem til de modsatte holdninger. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#102 BN 13 år siden

Babo Rises (99) skrev:
BN

Transformers ER rendyrket underholdning uden mening men blot action. Dem må der gerne være plads til ligeså vel som Tree og life. En som IK er ikk bleg for at lade sig underholde af tomme kalorier, hvor det bare er action. Og hvad fucking så?

Nu var mine oprindelige ord jo ikke stilet til IK, vel? Nej, han valgte bare at kommentere, fordi han misforstod min tanke.

Og med hensyn til det, du her siger om, at der skal være plads til rendyrkede underholdningsfilm, hvilken uoverensstemmelse finder du så mellem din egen udtalelse og følgende replik fra mig i #97:

"Der skal være film til alle, og der skal være plads til alle mulige slags film. Jeg holder jo selv af mange blockbuster-film." ???
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#103 Bruce 13 år siden

gladiator (98) skrev:
Jeg kunne ikke være mere uenig. Intet menneske er ens, og det nytter ikke noget at forsøge at gøre verden så sort hvid, at et udtryk som 'smag' ikke eksisterer.

Det har jo så heller ikke sagt. Jeg sagde

Jeg kan ikke bruge smag til noget. Smag er et begreb opfundet til lejligheden for at retfærdiggøre at alles smag er lige god og tage brodden af kritik. Alles smag er ikke lige god og kritik er relevant jævnførende argumenterne bag.

og så tilføjede jeg

Smag giver mening ifht. det enkelte individ.

Konklusionen af det er, at jeg betragter "smag" som et fire bogstavs ord, som dækker over et givent individs subjektive mening. Man kan udvide det og sige "smag" mere dækker over akkumulerede tendenser af holdninger. Hvis man f.eks. selv påstår, at man "elsker alle Bay film" eller "alle Tarkovsky" film.

Når folk har så travt med at bruge ordet "smag", så er det fordi det for mange betyder et fristed, en slags asyl mod forfølgelse.

Se allesammen det er min smag og det kan ikke diskuteres og øv bøv, min smag er ligeså god som din!

Pjat! Intet retfærdiggører en distancering fra at blive kritiseret og smag er og bliver kun et dække for ens egen personlige opfattelse af en film og dens kvaliteter og en films kvaliteter er altid til diskussion, ellers spilder vi da vores tid her.

Mennesker er bygget alene på indtryk, arenaer som er med til at gøre dem til hvem de er, vores opvækst er med til at definere hvem vi er. Altså indtryk, så vidt muligt faktisk smag, videreført i et samfund. DERFOR reagerer vi forskelligt.

Film er håndværk og beherskelse af et håndværk kræver talent og træning, i ulige dele afhængig af talentets størrelse. Smag, hvilket er lig ens subjektive mening, er ligeledes en beherskelse af det "at se film". Det er en sammenblanding af egne erfaringer, opvækst og ståsted i livet kombineret med træning i at se og forstå film. Og det indbefatter diversitet i egne filmsyn.

Men hvis smag ikke eksisterer må jeg vel fremstå som en tosse for dig, da jeg mener The Island er en meget uheldig film.

Hvorfor skulle du da fremstå som en tosse? Fordi jeg kan lide en film som du argumenterer for er noget lort (eller omvendt!), gør det da ikke dig (eller mig) til en tosse. Så ville over halvdelen af mine arbejdskolleger være tosser og det kan jeg forsikre dig om, de ikke er. Jeg har argumenteret for tidligere i en tråd om smag, at der skal være tendenser tilstede i filmvalg, førend man kan begynde at komme med generelle betragtninger.

Heldigvis er vi forskellige som individer, med forskellige smag, så der netop er plads til disse forskellige indtryk i vores hverdag som er med til, på sin vis, at 'danne' os, derfor findes der delte meninger/smag, og det er da kun et lykkeligt tilfælde, da det ellers ville blive mere end trivielt at eksistere i nutidens samfund.

Absolut. Men meninger og holdninger og dermed smag, er altid til diskussion via argumentation.

MEN, vi bliver ikke enige, og gider ikke føre videre samtale i denne diskussion, da jeg finder den nyttesløs nu. Det ender netop med at man 'voldtager' hinandens ytringer. Du er selvfølgelig velkommen til at kommentere videre, og skal nok læse det. Synes bare dette forum har det med at blive små-hadsk netop pga. forskellige meninger, hvor nogen har svært ved at se længere end deres egne horisont. Ikke dermed sagt det er tilfældet her. Men blot ikke min hensigt med det jeg skrev, at ende i en 'diskussion'.

Jeg ved ærlig talt ikke, hvad du snakker om. Voldtager og små hadsk? Du er selvfølgelig meget velkommen til at kritisere min debat, men jeg forventer som et minimum, at du følger den slags påstande op med dokumentation, så jeg enten kan give en undskyldning, hvis jeg er gået for langt, eller jeg kan modbevise din påstand.

Lad mig slutteligt henvise dig til en tidligere tråd:

Tråden om smag

#101 Og er søreme enig i din udledning :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#104 Bruce 13 år siden

Babo Rises (99) skrev:
Transformers ER rendyrket underholdning uden mening men blot action. Dem må der gerne være plads til ligeså vel som Tree og life. En som IK er ikk bleg for at lade sig underholde af tomme kalorier, hvor det bare er action. Og hvad fucking så?

Overhovedet intet. Men der er vel modsat intet i vejen for at mene at Transformers er noget lort eller kunne hamre filmen til plukfisk med negative argumenter, hvis nu Bay har leveret et vognlæs af bevismateriale til fri afbenyttelse.
Gravatar

#105 gladiator 13 år siden

#103 Bruce

Mener blot en sådan diskussion i et forum hurtigt kan blive hadsk. Ikke at denne er, vi er bare ikke enige, derfor unødvendigt at forsætte.

Du virker som en mere end fornuftig mand, som har indsigt i pædagogik og psykologi, for ja, det kræver en masse ting at forstå film og reklamer, pga. de holdninger mm. der kan være i dem. Mener dog ikke Transformers er mere end patriotisk osv. Nok om det.

Kan sagtens se din argumentation mod brugen af ordet 'smag', anser dog ikke dette for værende min brug af det.

Og ja, et forum er til diskussioner vel, eller bare deling af meninger. Mener bare nogen folk herinde skal passe på ikke at være for belærende for hvad de mener er godt håndværk, fordi de sidder og ser franske film fra 50'erne, har en filmsamling på 3000 film, eller har lavet deres egen lille blog, og dermed mener de har 'indsigt' i filmhistorien eller andet, og dermed bedre 'smag'.

Men nu måtte jeg jo svare igen, da jeg måtte sige, at jeg ikke er fornærmet. Vi opfatter bare ting og ord anderledes, og så er det allerede nyttesløst at videreføre en samtale. Specielt når vi ikke er enige om noget hehe. Jeg ytrede blot min mening til filmen, da jeg var uenig med anmeldelsen på visse punkter. Respekterer dine holdninger, da du argumenterer fint, er bare uenig i nogen af dem.

Men måske vi er enige om en film en dag ;)

Gravatar

#106 Bruce 13 år siden

#105 Det er vi da sikkert :)

Mht. "belærende", så er det da helt rigtigt, at der er stor forskel på, hvorledes man "er" det på. Jeg ved da også jeg for nogle er en pain in the ass og nogle gange sætter jeg også en ære i at udøve den teknik. Det kommer meget an på omstændighederne for debatten, for jeg er tilhænger af at "som man råber, får man svar", men jeg vil altid forsøge at have argumenterne med i bagagen, for ellers har jeg fejlet grumt.

Men ellers har jeg det fint med, at folk er belærende, blot de ved, hvad de udtrykker sig om, for så kan det være, der falder nogle guldkorn af indimellem og nogle gode filmoplevelser. Jeg er mere interesseret i, at nogle giver udtryk for en "bred filmsmag" end en "bedre filmsmag", for det giver deres meninger, for mig, mere værdi.
Gravatar

#107 gladiator 13 år siden

;)
Gravatar

#108 Babo Rises 13 år siden

utyske (100) skrev:
man har haft superfrie hænder til at behandle materialet

Så en som Darren Afronsky kunne have lavet den mega dyster med en R rating og tilføjet den dybde? Udfra samme manuskript, som Bay fik?

utyske (100) skrev:
At du så ikke kan se potentialet for noget bedre i materialet

Det gør jeg indrømmet IKKE i det tilfælde her. Men jeg er da godt klar over dette:

utyske (100) skrev:
forskellige måder, man kan behandle det samme materiale på

utyske (100) skrev:
betyder jo ikke, at det ikke kan lade sig gøre. :)

Jeg giver også bare min mening. Om det kan lade sig gøre finder vi formentlig aldrig ud af.
Gravatar

#109 Babo Rises 13 år siden

Bruce (104) skrev:
Overhovedet intet. Men der er vel modsat intet i vejen for at mene at Transformers er noget lort eller kunne hamre filmen til plukfisk med negative argumenter, hvis nu Bay har leveret et vognlæs af bevismateriale til fri afbenyttelse.

Man må mene hvad man vil. Jeg, som du, kan vel skrive et par ord om "hvorfor" uden at hæfte sig ved smag/behag klicheen. Hvis man ikke kan udtrykke sin mening, ja så er man måske gået galt i byen.
Gravatar

#110 Babo Rises 13 år siden

Bruce (106) skrev:
pain in the ass

Just ass, man :)

Skriv ny kommentar: