Mor & søn
Udgivet 25. sep 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Som vi tidligere på året så i Nicolas Winding Refns “Only God Forgives”, kan det indre bæst i enhver mor være aldeles frygtindgydende. Moderen i det rumænske drama “Mor & søn” er ikke helt så ekstrem som sin artsfælle i førnævnte film, men vækker stadig associationer om filmmødre, der vil det næstbedste for deres børn, men det bedste for dem selv.
Der er en iøjnefaldende ægthed i “Mor & søn”, som gennemsyrer enhver scene. Når Cornelia gennemroder Barbus lejlighed for at komme tættere på den søn, der konsekvent prøver at støde hende fra sig, er det svært at forsvare hendes handlinger. Det er dog alligevel ikke svært at forstå den desperate kvinde, der gerne vil have et rigtigt, tillidsfuldt forhold til sin søn, men ikke ved, hvordan det kan lade sig gøre. Her er en kvinde, der er vant til at få, hvad hun peger på, men ikke er klar over, hvordan hun skal vedligeholde et forhold, når der ikke er penge involveret.
Hver eneste scene i “Mor & søn” er der for at understøtte Netzers pointe, og det er måske her, at filmen sommetider går lidt i selvsving. Netzers pointe er tydelig og behøver ikke konstant gentagelse. Rumænien ligger i baggrunden som en sovende kæmpe, og når Netzer spiller de nyriges kapitalisme op imod de bønder, som landet primært består af, bliver det først rigtigt fængslende. Det er kontrasterne, der er det mest fascinerende ved “Mor & søn” – ikke bare i spillet mellem de rige og fattige, men også mellem grupperne inden for den samme gode lønklasse. Hvis Netzer havde kradset lidt mere i overfladen i disse forhold, ville “Mor & søn” have været en endnu bedre film.
Med “Mor & søn” har Netzer lavet en fin, lille film om menneskelige relationer, der er blevet ramponeret af grådighed og indiskret pral. “Mor & søn” er en subtil skildring af en vigtig del af Rumænien og dets folkeånd. Er Cornelia en foragtelig kvinde? Slet ikke. Hun er bare steget i graderne og er nu overbevist om, at penge er svaret på alt. Hun vil gøre alt for sin passive søn, der helst vil være helt ude af hendes liv og hellere vil i fængsel end modtage hendes finansielle støtte. I “Mor & søn” er der en årsag til alt, men forklaringer på intet, og derfor bliver den til sidst til en mere menneskelig film end først forventet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet