Surveillance
Udgivet 8. mar 2009 | Af: The Insider | Set på DVD
Filmhistorien er spækket med eksempler på instruktører, der vælger at følge i deres forældres fodspor, men finder det svært (eller decideret umuligt) at træde ud af deres skygge. Nick Cassavetes er tit blevet klandret for at instruere traditionelle metervarer, der ikke tåler sammenligning med farmand Johns værker. Der skulle en genistreg på højde med “Lost in Translation” til, før Sofia Coppolas navn ikke blev indledt med ordene ‘Francis’ datter’, når det almindeligvis blev nævnt. Og Jennifer Chambers Lynch, Davids ældste, vandt en Razzie-pris i kategorien ‘årets værste instruktør’ efter at have lavet sin første spillefilm, “Boxing Helena”, i 1993. Dén pinlige begivenhed må have gjort ondt, for der skulle gå 15 år, før Jennifer Lynch atter prøvede at instruere. “Surveillance” er hendes andet opus.
Her er eksempelvis masser af akavede personligheder, gådefulde replikker og sekvenser, hvor vi ikke er sikre på, om vi overværer den skinbarlige virkelighed eller en af karakterernes egenartede fantasier. Men hvor der afgjort var en mening med galskaben i David Lynch-mesterværker som “Eraserhead”, “Mulholland Drive” og “Lost Highway”, er det derimod svært at spore én eneste gyldig pointe eller ét eneste meningsfuldt indfald i “Surveillance”. Man kan se film som “Eraserhead” utallige gange og få noget nyt ud af dem hver eneste gang, og deres intrikate, drømmeagtige universer er en fornøjelse at fare vild i. Men så snart man begynder at analysere “Surveillance”, indser man, at den derimod (og desværre) er overordentlig simpel og banal.
Billedsiden er dog stilfuld, og der er flere fine musikalske og auditive indslag. Men det afholder ikke “Surveillance” fra at ende som en fuldstændig anonym bestanddel af den efterhånden proppede seriemorderthrillergenre. Der er klicheer i hobetal – lige fra fortællingens skydeglade politibetjente og højrøvede FBI-agenter, til den snerpede narkojunkie og den lille ensomme pige, som har oplevet tragedien og er mere intelligent end hele banden. Karakterernes tit groteske, flakkende adfærd virker desuden ekstremt forceret og irriterende – som om karaktererne bare skal opføre sig vanvittigt, så filmen kan hævde at være unik på et eller andet punkt. Og ikke én eneste karakter er tilnærmelsesvis sympatisk eller interessant, hvorfor filmen selvsagt tærer endnu mere på ens tålmodighed.
Præsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen-format. Lynch og Co. har for alvor eksperimenteret med billedsiden. Farvetemperaturen stiger og falder jævnligt, mængden af gryn varierer, og ofte er farverne ekstremt mætte. Men de stilistiske tiltag fungerer ganske godt, og billedsiden præsenteres mere end nydeligt her på dvd. Farverne er altid tillokkende, de bløder aldrig, og farvetemperaturen er aldrig så overgearet, at man distraheres. Kontrasten er glimrende, og hverken utilsigtet støj eller snavs forekommer. Billedet er knivskarpt og besidder en detaljerigdom, som kun få andre dvd-transfers kan hamle op med. Men edge-enhancement dukker dog op til tider – og man bider mærke i det, når de hvide glorier eksempelvis omringer Bill Pullman og Julia Ormonds dunkle jakkesæt.
Både et Dolby Digital 5.1-lydspor og et DTS 5.1-mix medfølger. Sidstnævnte lydspor har en næsten tre gange så høj bitrate som DD5.1-lydsporet, så det kommer ikke som den store overraskelse, at DTS-mixet gengiver lyden klarere. Især filmens lydside får én til at mindes David Lynchs film. Mange underfundige lyde på forskellige frekvenslejer optræder jævnligt, og de sætter for alvor deres præg på filmens stemning. Dynamikområdet er stort, og støj optræder aldrig. Der er ikke mange panoreringer, og baghøjtalerne benyttes forholdsvis sjældent, men det gør egentlig heller ikke noget, da det indimellem klaustrofobiske lyddesign også fungerer godt. Det er i sidste ende præsentationen af dialogen, der forhindrer en højere karakter. Replikkerne er tydelige, men de lyder også flade og kraftigt komprimerede. Besynderligt.
Før diskens menu dukker op, præsenteres man for trailere til “Righteous Kill”, “The Red Baron” og “The Protector”. Andet ekstramateriale befinder sig ikke på dvd’en.
Der er ikke meget, som er lykkedes for folkene bag “Surveillance”. Denne seriemorderthriller er seriøst hæmmet af usikker instruktion og et rodet manuskript, der ikke giver det middelmådige ensemble meget at gøre godt med. Filmen ser ganske vist glimrende ud på dvd, og den lyder også udmærket, men intet interessant ekstramateriale medfølger, så køb hellere en af genrens mange overlegne film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet