Dommedag Nu (Redux)
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 4. jun 2002 | Af: Michael Andersen | Set på DVD
Det første udkast skrev Millius iøvrigt sammen med George Lucas, som Coppola opfordrede til selv at instruere, men Lucas valgte den “usikre” vej, og lavede istedet sin “lille” film hvor folk går rundt og slås med stave af lys.
“Dommedag Nu” gik langt over sit budget (som Coppola tog hele ansvaret for), og der findes en masse historier og rygter, om at Coppola næsten var besat af lave den ultimative film om krigen. Hvis folk ikke så det samme som ham, skaffede han dem bare af vejen. Hvad der nøjagtigt skete da Coppola overtog projektet, er der vist ingen der rigtigt kan forklare, men måske ligger svaret i citatet af Hemingway.
Hvorfor er Kurtz flygtet og hvorfor skal han likvideres? Han er en højtdekoreret oberst, som er flygtet fra systemet og alle rædslerne han har oplevet under krigen. Han har nu selv etableret sit eget alternativ (han er i ordets bogstaveligste forstand blevet en krigerpoet), som er et oprør mod systemet, men har samtidig forstørret systemets vanvid op til det synligt groteske. Hans oprør har forvandlet sig til en bekræftelse af systemet!
Her referencerer filmen til Sigmund Freud og hans Ødipuskompleks teori, og når The Doors synger deres sang “The End” kan det vist godt tages bogstavligt!
Det er et paradoks, at de har lavet en film imod krigen, der får det værste frem i personerne i filmen, men samtidig får det bedste frem i dem selv bag filmen. Uden den forbandede krig ville vi ikke have denne forbandede gode film.
Selvom filmen foregår under Vietnamkrigen, handler den ikke om krigen (det er også derfor vi ikke ser noget fra Vietnamesernes synspunkt), men om fjenden indefra. Filmen stiller også flere spørgsmål end den besvarer. F.eks er slutningen helt åben, og har flere måder at ende på alt efter temperament.
Det er også en af grundene til at filmen deler sit publikum i to. En anden grund er at det også kommer an på, hvor man er henne i sit eget liv når man ser filmen. De fleste som har set filmen som barn, har en anden menig om den som voksne, eller det burde de ihvertfald have!
– En lille montage som ikke blev brugt til noget i filmen. Med eller uden kommentar af Francis Ford Coppola.
“Trailer”
Det eneste jeg savner ved denne udgivelse, er det manglende ekstra materiale (til at hjæpe tilskuerens forståelse af filmen), som i dette tilfælde kunne være til en stor hjælp.
Hvorfor skal en film være fyldt med computereffekter for at have tons af ekstra materiale?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet