Reality
Udgivet 13. jun 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den italienske instruktør Matteo Garrone scorede sig et internationalt gennembrud med hans mesterlige dystopi over det moderne Italien, “Gomorra”, i 2008. Her var det den napolitanske mafia – den såkaldte Camorra – der var centrum for filmens fem skæbnefortællinger. I “Reality”, Garrones sorthumoristiske efterfølger til “Gomorra”, er vi igen i Napoli. Et fattigt og faldefærdigt Napoli, hvor vejen til rigdom og berømmelse går gennem reality-programmet “Big Brother” – på italiensk: Grande Fratello.
Langsomt, men sikkert, bliver han mere og mere sikker på, at han er kommende deltager i det populære program. Og efter en vellykket anden samtale med producerne i de legendariske Cinecittá-filmstudier i Rom, er Luciano stensikker. Men da det vigtige telefonopkald lader vente på sig, synes virkeligheden at smuldre, og Luciano bliver desperat.
Karismatiske Aniello Arena er som skræddersyet til hovedrollen som fiskehandleren med kendisambitioner. Arena er, utroligt nok, fængslet forbryder og har indspillet filmen under streng overvågning som medlem af teaterkompagniet Fortezza fra Volterra-fængslet. Virkeligheden overgår engang imellem fantasien. Med øjnene vidt opspærrede oplever man hele “Big Brother”-cirkusset igennem Arenas Luciano. Det føles ægte, og man får helt ondt i maven, da hans bror laver ondsindet telefonfis og lader, som om han ringer fra “Big Brother” med gode nyheder.
Alexandre Desplats kompositioner klinger lyst og næsten eventyrligt og føles som i konstant dialog med både handling og billeder. Gennem musikken kommer vi til at tro på Lucianos vildfarelser. Et usædvanligt stærk score fra Desplat, hvis tidligere arbejder tæller musik til blandt andre “The Tree of Life” og “Kongens store tale”.
Matteo Garrone forstår og formår som få filmskabere at vende vrangen ud på Italien. Med stor sans for både miljø- og karakterskildring flyder hans film over med virkelighedsbilleder, man ikke sådan lige glemmer. I “Reality” er det locations som La Sonrisa, Napolis gamle baggårde og trappeopgange, et badeland og Cinecittá, der gør de store indtryk. Ligeledes er filmens roller besat af en række mindre kendte skuespillere, der blot tilføjer til filmens autentiske udtryk. Der er rigtige, italienske mammas uden en ærlig pløk i munden, fedladne, halvskaldede onkler og små, spaghettitrinde bambinis. Karakterer, der giver fortællingen kolorit. Præcis som den farvestrålende italienske kendiskultur og underholdningsindustri, “Reality” er en syngende, satirisk lussing til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet