Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#721 Richard Burton 12 år siden
Ikke desto mindre har netop denne "forventning om noget andet" spillet en meget stor rolle i meget af den kritik, som har været "afleveret". Både i denne tråd, andre foraer og anmeldelser.
Jeg har ikke de store forventninger til denne. Når Scott ikke selv synes det er indhold, som er relevant for filmen, men blot vil gøre folk glade, som vil have mere "footage", så tror jeg ikke det kommer til at spille den store rolle, som i f.eks. Kingdom of Heaven.
#722 Babo84 12 år siden
"forventning om noget andet" spiller vel altid ind mere eller mindre. Den kunne ligeså godt have overrasket mig positivt ved at give mig noget jeg ikke vidste jeg ville have. Jeg har ingen specifikke forventninger udover film skal være gode ;)
#723 Richard Burton 12 år siden
Der er intet nyt på vestfronten. Det er et faktum, at en masse kritik i denne tråd, andre foraer og anmeldelser, decideret har fremsat klagepunkter, med udgangspunkt i, at Prometheus ikke var en prequel til Alien, som fungerede efter præmisserne i den gammelkendte Alien franchise skabelon, hvilket heller ikke var intentionen.
#724 Babo84 12 år siden
Men filmen er "en slags" prequel til Alien. Sådan blev Prometheus også markedsført igennem trailers. Der ER forbindelse. At nogle folk så ikke har fået en ligeså god oplevelse med denne, og sammenligner den med Alien, er for mig lidt forståeligt. Men kritikken har også været ret gennemgående synes jeg da, mht. persongalleriet, uhensigtsmæssigt opførsel, etc. Det kunne da også tænkes, at filmen blot ikke var bedre, som den er, og ifht. det den vil?
#725 Richard Burton 12 år siden
Filmen er en prequel i den forstand, at den foregår i samme Alien univers, men ikke tager udgangspunkt i den skabelon, som blev kendt gennem Alien franchisen, og vil fortælle "en anden historie". Det må efterhånden være slået fast.
Så absolut. Og nogle af de handlinger og handlingsmønstre, er også blevet forklaret med udgangspunkt udfra den dybere tematik, som den kritik oprindeligt ikke havde med i billedet, men som man da så absolut også kan vælge at se bort fra, hvis man ønsker det. Og vi har også været oppe og debattere om R rating, hvordan man opfører sig "normalt" overfor kvinder, hvad der er naturligt eller ej, om en geolog kan fare vild og meget mere og så må vi bare erkende, at der er noget som hedder uenighed i opfattelse
Ja ud fra din optik og andre som har fået en negativ oplevelse. Helt sikkert. Fra min kan det ikke tænkes, fordi jeg er af den opfattelse, at filmen ikke blot fungerer som den er nu, men at Scotts take på den centrale "ikke skåret ud i pap "præmis, langt overgår mine forventninger omkring ambitiøst sci-fi forlæg og at Scott, jvf. hans egne udtalelser om ambitioner for historien, har nået målet. Derudover finder jeg stadig, at filmen med få ændringer kunne have været endnu bedre og et regulært mesterværk.
#726 Lord Beef Jerky 12 år siden
Der var også lidt stof til eftertanke her mellem dine opremsninger... men jeg tror jeg er med på den religiøse symbolik og overførelsen til den historie vi følger. Der er sikkert en masse detaljer, jeg ikke har fået med den ene gang jeg så den, men ligesom dig må jeg stille mig undrende overfor folk, der mener at det er en overfladisk film, selvom den er forholdsvist lige til.
#727 Richard Burton 12 år siden
"A young Engineer drinks from a ceremonial cup, then begins to disintegrate, his remains blowing into the sea and, eventually, mankind itself.”
Så er der vist ikke så meget at rafle om :)
Hvis du vil se mine seneste "ramblings", med den fortolkning, som jeg pt. lægger i den, så er her numrene. #597 #607, #666 og #668. #666 er hurtigt opsummeret, min forestilling om, hvad der driver ingeniørerne og hvad de er, ifht. os. Og kan kun være enig med dig i, at den er alt andet end overfladisk.
#728 Babo84 12 år siden
Ja, der er tale om en anden historie, men alligevel forbindes der lidt til Alien, samt flere andre genkendelige elementer, som undersøgelses-scenen med crewt, kvindelig hovedrolle, operation-scenen, som kan vække minder om bryst-scenen i Alien, slutningen, etc. Det er for mig rigeligt til at man godt kan kalde den "en slags" prequel. Enhver prequel har vel "en anden historie" så at sige. Havde det været samme, så var det et remake. Men Prometheus er også bygget op som Alien. Der går ikke mange min før crewet undersøger liv/den "invitation", og så går noget galt. Velkendt alien-skabelon?? Tja..
Det var ikke så meget om det sagde fuck eller noget, selvom jeg ville ønske manuskriptet var R, men mere deres opførsel i flere scener, som er blevet påpeget. Jeg brød mig i det hele taget ikke om scenen, hvor captajnen bager på Wickers (eller hvad var det hun hed?), uanset hvilket sprog der var brugt. Fandt scenen malplaceret. Derudover har du de to idioter, i den scene med "slangen". Jeg har bare mange problemer med den måde folk handler på i filmen, og meget af det var squ gennemtænkt i den første. Jeg nægter at tro på, at dette element nu er helt væk, pga. "den nye historie"?
#729 Richard Burton 12 år siden
Der er jo ingen, som benægter, at denne film deler univers med Alien, men det er fuldstændig konkluderende fra hestens egen mund, at Scott ikke havde til hensigt at lave en film efter Alien franchisens skabelon med de samme fokuseringer (læs citat refereret et par gange de sidste 100 indlæg og interview fra Guardian også linket til). Hvis du blot ser den velkendte Alien skabelon i Prometheus og ikke lægger mærke til forskel i eksekvering og fokus, så fred være med det.
Elementen kan aldrig være "væk" for dem, som nu engang har problemer med det. Jeg ser blot flere af disse scener anderledes. Nogle, som scenen med Vickers, fordi jeg ikke finder noget i deres ageren unaturligt, og kaptajnen inklinerer ikke som stod han i Bulgarien i Sunny Beach med dilleren fremme. Derudover kører vi i ring og jeg har argumenteret omkring disse scener adskillige gange før og ser ingen grund til, at sige det samme én gang til.
#730 Babo84 12 år siden
Det ved jeg da godt bruce, at hensigten med historien har været lidt en anden. Filmen var ikke et remake af Alien. Det tror jeg de fleste har opfanget. Men uanset om det ene eller det andet eller tredje, så blev den for mig ikke bedre :)