Dybet
Udgivet 9. okt 2013 | Af: Tarantrier | Set i biografen
En kold nat i marts 1984 sank en islandsk fiskerbåd under en storm. Besætningen blev enten trukket med ned i dybet eller lå hjælpeløse tilbage i det iskolde vand uden chance for at svømme tilbage til fastlandet – skulle man tro! Det fantastiske og uforklarlige er nemlig, at ét enkelt besætningsmedlem formåede at svømme seks timer i vandet og redde sig selv i land, hvorefter han kæmpede sig gennem sne og kulde ind til byen og overlevede uden varige mén. Bedriften er videnskabeligt umulig og i sig selv en hamrende fascinerende fortælling, der desværre er blevet til en dødkedelig film: “Dybet”.
Det er de spørgsmål, der melder sig, og som kunne være interessante at dykke ned i. Men den anerkendte islandske instruktør Baltasar Kormákur har valgt en (alt for) underspillet og stille stil til sin film, der nok formår at levere et troværdigt portræt af Gulli som en forladt og fortabt mand ovenpå hjemkomsten, men som ikke formår at være tilnærmelsesvis vedkommende. Egentlige episoder og hændelser i “Dybet” er så sparsomme og banale (især før ulykken), at de aldrig formår at fange tilskuerens interesse, og dermed bliver fortællingen aldrig spændende eller medrivende.
Dermed er Gulli, når han endelig når i land, lige så tom og uinteressant en karakter som enhver af de omkomne besætningsmedlemmer, og som tilskuer er man allerede ved at blive rimelig døsig. Det er svært for alvor at mønstre den store interesse for efterspillet, hvis man altså ser bort fra det djævelsk fascinerende i, at selve Gullis overlevelse vitterligt er så ufattelig, utrolig og uforklarlig, som filmen fremstiller den. Dette er rent faktisk en sand historie, og jeg ville hellere end gerne se en dokumentar om den. “Dybet” var derimod en fuldstændig forglemmelig oplevelse.
“Dybet” er på mange måder en flot film, som i grunden fortæller en interessant historie. Det hele er bare dybt uinteressant præsenteret. Karaktererne er enten intetsigende eller irriterende, det overordnede projekt er uklart, og den underspillede stil tjener ikke rigtig noget formål og er dårligt udnyttet. Det er en af den slags film, som er lidt svær at sætte ord på, fordi hele oplevelsen forekommer så banal og ligegyldig – både mens filmen står på, og når man forlader biografens mørke. Læs hellere op på historien – se det er fascinerende!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet